Olavspad Noorwegen - dag 2
Dag 2 - treindag Van Oslo naar Dovre (vrijdag 29 augustus 2025)
Na een hemels ontbijt met alles erop en eraan, van koffiekoekjes, tot warme en koude groenten, de gerookte zalm, de verscheidene soorten boter, de verse spiegeleitjes, de granen en yoghurts, de koffie en thee, hard en zachter gebakken spekreepjes, de sapjes, en de giga-bergen vers fruit;
verzamelden we ons om richting station te stappen waar de trein ons naar Dovre zou brengen.
Na wat geharrewar om te bekijken waar het juiste spoor zich bevond, welke trein om welk uur de juiste zou zijn, beklommen we met pak en zak de stalen wagon.
De vier uur durende rit was een lui plezier. Het wisselende landschap gleed statig en rustig voorbij. Tijd om nog even ons programma door te nemen voor de komende dagen.
Een uiterst vriendelijke treinhostes toonde ons de weg naar het water en de koffie-bar met chocolaatjes.
Het stationnetje in Dovre is schattig en Noors uitziend. De taxi wacht ons op en rijdt ons naar ons hotelletje.
De kamers zijn cosy en de Noorse details ontbreken niet. Het sierkussen dat dezelfde print heeft als de kader aan de muur, de kamernummers hebben allemaal een verschillend bloemetje, statige geweien sieren de eetzaal en een oud weefgetouw trekt de aandacht.
Een gezonde zwem in het onverwarmde zwembad doet mijn spieren goed en plots heb ik dan ook de sport van de dag doorzwommen. De frisse buitenlucht van 14 °C maakt dit buitenkansje compleet.
Aan tafel lonkt de verse zalm met een flinke schep gestoomde groentjes. De aardappelen waren iets te enorm. Een potje pana cotta met rood fruit smaakt verrukkelijk.
Ik schuif mijn benen onder de dons en kruip in mijn pen.
- Greet














